السيسي في منتدى الشباب: أكبر تحدي واجهنا هو التواصل مع الشباب.. "احنا شايفينك ومعاك وبيك وعشانك"

 

 

 

قال الرئيس السيسي في منتدى شباب العالم بجلسته اليوم بعنوان "التجربة المصرية في صناعة المستقبل"، إن العالم كله يتابع تجربة مصر مع شبابها وكان أكبر تحدي يواجهنا في مصر هو التواصل مع الشباب وحتى نقول له: "احنا شايفينك ومعاك وبيك وعشانك".

وأضاف أن مصلحة مصر في النظر لشبابها وإعداده وتأهيله، متابعًا: "هل هناك إرادة سياسية؟ نعم وهناك ثقة في الشباب المصري. من لا يقدر على حشد قدراته لصالح المستقبل والبلد يخسر كثير جدا".

واستكمل حديثه قائلا: "هل الإرادة تحولت لإجراءات؟ نعم. ما قمنا به يمكن أن يزيد ويتطور. وفكرة التأهيل لازم لا تتوقف عند البرنامج الرئاسي اللي عاملينه. يجب أن تستمر حركة التأهيل والتطوير لأنها سمة الوجود".

وأضاف أيضًا أنه هناك برنامج موازي للبرنامج الرئاسي وهو إننا "خدنا مجموعة شباب مستواهم العلمي أكتر من مستوى البرنامج الرئاسي الحالي ودراساته وتأهيله خارج مصر. ويعطي فرصة للحديث عن تأهيلهم لنسق الوزراء والمحافظين ليقوموا بهذا الدور في المستقبل".

أكد الرئيس على وجود تحديات كبيرة تواجهها مصر أبرزها توفير فرص العمل. وقال: "محتاجين فرص عمل ضخمة جدا جدا لسد فجوة السنين اللي فاتت والناس اللي بتتخرج. دا تحدي كبير جدا. احنا كدولة بنبذل أقصى جهد. ولتوفير ملايين الفرص محتاج جهد مشترك من المجتمع والدولة."

التعليقات